نقش انسجام و اتحاد مسلمانان در زمینه‌سازی ظهور با تأکید بر مکتب شهید سلیمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد تمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران.

2 کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران (نویسنده مسئول).

10.22081/jm.2022.63159.1049

چکیده

ظهور از جمله مؤلفه‌های مهم و پرکاربرد در فرهنگ مهدویت است. برای سامان‌دهی ظهور، مسائل مختلفی مانند شرایط ظهور، رخداد ظهور، نشانه‌های ظهور و زمینه‌سازی ظهور مطرح می‌شود. در این میان بحث زمینه‌سازی ظهور به عنوان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مسائل شناخته ‌شده و در قالب وظایف و رسالت منتظران توجیه می‌شود. تحقق زمینه‌سازی ظهور، متفرع بر آمادگی مردم و تحقق آمادگی مردم متفرع بر آمادگی آنها در سه حوزۀ «اندیشه و معرفت»، «گرایش و انگیزه» و «کنش و رفتار» می‌باشد که در این نوشتار تنها به آمادگی مردم در حوزۀ کنش و رفتار پرداخته می‌شود. تحقق آمادگی با رویکرد کنشی و رفتاری وابسته به شکل‌گیری مؤلفه‌هایی همچون روحیۀ اصلاح و اصلاح‌گری، اتحاد و همگرایی، امید و امیدواری، ولایت‌پذیری و ولایت‌دوستی، قدرشناسی و اعتقادورزی به امام و... در میان منتظران و جامعۀ منتظر است. در این پژوهش با طرح پرسش از نقش مکتب شهید سلیمانی در وحدت و انسجام‌بخشی مردم در راستای زمینه‌سازی ظهور و با روش توصیفی و تحلیلی و به شیوۀ کتابخانه‌ای و اسنادی به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته‌ایم. دستاورد این تحقیق، اثبات جایگاه و نقش مهم سردار سلیمانی (در زمان حیات و زمان شهادت و مکتب او) در وحدت‌بخشی به مردم در مسیر مبارزه با استکبار با رویکرد استقامت‌ورزی و مقاومت برای رسیدن به ظهور و دولت حق می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Unity and Cohesion of Muslims in Paving the Way for Reappearance of Imam Mahdi with an Emphasis on the School of Shahid Soleimani

نویسندگان [English]

  • حسین الهی نجاد 1
  • fatemzahra sattar 2
1 Full Professor of the Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran
2 . Master of Islamic Jurisprudence and Fundamentals of Law, University of Quran and Hadith, Qom, Iran (Corresponding Author).
چکیده [English]

Reappearance of Imam Mahdi is one of the most important and widely used components in the culture of Mahdism. In order to organize the reappearance, various issues such as the conditions of reappearance, the occurrence of reappearance, the signs of reappearance and providing the context for reappearance are raised. In the meanwhile, the issue of providing the context for reappearance is recognized as the most important and practical issue and is justified in the form of the duties and mission of the waiters. The realization of providing the context for reappearance depends on the readiness of the people, and the realization of the readiness of the people depends on their readiness in the three areas of "thought and knowledge", "tendency and motivation" and "action and behavior". This paper only deals with the readiness of people in the area of action and behavior. Realization of readiness with an action and behavioral approach depends on the formation of components such as the spirit of reform and reformism, unity and convergence, hope and hopefulness, acceptance and love of Wilayat, appreciation and belief in the Imam, etc. among the waiters and the waiting community. In this study, by asking question about the role of Shahid Soleimani's school in the unity and cohesion of the people in order to provide the context for reappearance, information has been collected in a descriptive and analytical method as well as in the library and documentary method. The findings of this study is proving the place and important role of Commander Soleimani (during his life and martyrdom and his school) in uniting the people in the path of fighting arrogance with the approach of perseverance and resistance in order to achieve the reappearance and the right government.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Providing the context for the reappearance
  • unity
  • cohesion
  • Shahid Soleimani's School
  1. * قرآن کریم

    * نهج البلاغه

    1. اربلی، علی. (1381ق). کشف الغمه. تبریز: بنی‌هاشمی.
    2. الهی‌نژاد، حسین. (1398). مردم و زمینه‌سازی ظهور. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    3. بیرو، آلن. (1375). فرهنگ علوم اجتماعی (مترجم: باقر ساروخانی). تهران: انتشارات کیهان.
    4. جمعی از نویسندگان. (1389). فرهنگ‌نامه اصول فقه. قم: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    5. حسن‌زاده آملی، حسن. (1379). خیر الاثر در رد جبر و قدر (چاپ چهارم). قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
    6. خامنه‌ای، سیدعلی. (27/10/1398). خطبه‌های نماز جمعه تهران، برگرفته از: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، https://b2n.ir/r78087
    7. خامنه‌ای، سیدعلی. (11/10/1400). بیانات در دیدار خانواده و ستاد سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، برگرفته از: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، https://b2n.ir/n94536
    8. راوندی، قطب. (1409ق). الخرائج و الجرائح. قم: مدرسه امام مهدی عج.
    9. سیاح، احمد. (1410ق). المنجد. قم: اسماعیلیان.
    10. ضیائی‌فر، سعید. (1386). درنگی در اصطلاح مکتب فقهی. مجله کاوشی نو در فقه اسلامی، ش53، صص 165-175.
    11. طلوعی، محمود. (1385). فرهنگ جامع سیاسی. تهران: علم.
    12. فاضل لنکرانی، محمد. (1385). ایضاح الکفایه (چاپ پنجم). قم: نوح.
    13. محقق داماد، مصطفی. (1383). قواعد فقه (چاپ دوازدهم). تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
    14. مطهری، مرتضی. (1385). مجموعه آثار (ج2). تهران: صدرا.
    15. مظفر، محمدرضا. (1430ق). اصول الفقه (چاپ پنجم). قم: جامعه مدرسین.
    16. مغنیه، محمدجواد. (1975م). علم اصول الفقه. بیروت: دارالعلم للملایین.
    17. مفید، محمد. (الف). (1413ق). اختصاص. قم: الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید.
    18. مفید، محمد. (ب). (1413ق). الارشاد. قم: کنگره شیخ مفید.
    19. مکارم شیرازی، ناصر. (1371). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    20. نعمانی، محمد. (1397). غیبت نعمانی. تهران: نشر صدوق.