ویژگی‌های اجتماعی جامعه مهدوی از دیدگاه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران

2 استادیار گروه ارتباطات و تبلیغ فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران

چکیده

بازخوانی اندیشۀ عالمان دین ناظر به نیازهای جامعه اسلامی می‌تواند الگوهای مطلوبی را فراروی افراد، گروه‌های اجتماعی و نیز متولیان نظام اسلامی برای رسیدن به جامعۀ متعالی و فاضلۀ مهدوی قرار دهد. بی‌‌شک منتظران حکومت مهدوی همواره برای زمینه‌سازی ظهور منجی عالم و تحقق همۀ شاخصه‌های جامعۀ مهدوی تلاش می‌کنند. آیت‌الله صافی گلپایگانی (ره) از فقیهان نواندیش و متفکری است که اندیشه‌های وی می‌تواند در دست‌یابی و معرفت به شاخصه‌های مذکور به ‌ویژه در سطح اجتماعی کمک شایانی کند. نوشتار حاضر درصدد است تا با شیوه‌ای توصیفی‌-‌تحلیلی و بهره‌گیری از آثار مکتوب ایشان، ویژگی‌های اجتماعی جامعۀ مهدوی را در اندیشۀ وی بررسی و تبیین کند. نتایج نشان می‌دهد در منظر آیت‌الله صافی گلپایگانی، جامعۀ مهدوی با الهام‌گرفتن از ارزش‌های وحیانی، دارای ویژگی‌های اصلی عدالت اجتماعی، امنیت اجتماعی و همبستگی اجتماعی است. عدالت اجتماعی و دیگر ویژگی‌های اجتماعی ریشه در ارزش‌های الهی دارند و ذوق و سلیقه در آن دخالتی ندارد. ارزش‌های الهی، زمان‌مند و مکان‌مند نیستند و در میان افراد و مصادیق آن تبعیضی وجود ندارد. لذا هرگاه این ارزش‌ها بر جامعه حاکم شوند، مانند چشمۀ جوشان حیات‌بخشی، عدالت، امنیت و آسایش را در پی خواهد داشت. هدف حکومت مهدوی نیز استقرار ارزش‌های الهی و حاکمیت ارزش‌های وحیانی است و آوردۀ این هدف، عدالت اجتماعی و مانند آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Social Characteristics of the Mahdavi Society from the Perspective of Ayatollah Safi Golpayegani

نویسندگان [English]

  • Shamsollah Mariji 1
  • Mohsen Ghanbari Nik 2
1 Full Professor, Department of Social Sciences, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
2 Assistant Professor, Department of Communication and Cultural Propagation, University of Islamic Sciences, Qom, Iran
چکیده [English]

 




Re-examination of the thought of religious scholars regarding the needs of the Islamic society can provide ideal models for individuals, social groups, and the authorities of the Islamic system to reach the sublime and virtuous Mahdavi society. Undoubtedly, those waiting for the Mahdavi government are always trying to provide the context for the reappearance of the savior of the world and the realization of all the characteristics of the Mahdavi society. Ayatollah Safi Golpayegani is one of the innovative and intellectual jurists, whose thoughts can help in attaining and knowing the mentioned characteristics, especially at the social level. The current article seeks to examine and explain the social characteristics of the Mahdavi society in his thought through a descriptive-analytical method and using his written works. The results show that in the view of Ayatollah Safi Golpayegani, the Mahdavi society, inspired by the revealed values, has the main characteristics of social justice, social security, and social solidarity. Social justice and other social characteristics are rooted in divine values and taste has nothing to do with it. Divine values do not depend on time and place, and there is no discrimination among people and their examples. Therefore, when these values rule the society, like a bubbling spring of life, it will bring justice, security, and comfort. The goal of the Mahdavi government is to establish divine values and the rule of revealed values, and the result of this goal is social justice and the like.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mahdavi Society
  • Social Characteristics
  • Ayatollah Safi Golpayegani
  1. * قرآن کریم

    * نهج ‌البلاغه

    1. بن‌قیس، سلیم. (1375). اسرار آل‌محمد (محقق: اسماعیل انصاری زنجانی). قم: نشر الهادی.
    2. بیرو، آلن. (1370). فرهنگ علوم اجتماعی (مترجم: باقر ساروخانی). تهران: مؤسسه کیهان.
    3. جوادی آملی. عبدالله. (1381). دین‌شناسی. قم: نشر اسراء.
    4. چاوشیان، حسن. (1377). بحثی در کاربرد نظریه‌های فرهنگ. فصلنامه فرهنگ عمومی، شماره 14-15.
    5. حکیمی، محمدرضا. (1374). عصر زندگی و چگونگی آیندۀ انسان. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
    6. خامنه‌ای، سیدعلی. (1393). فرهنگ در منظر مقام معظم رهبری. تهران: انتشارات نشر شهر.
    7. صافی گلپایگانی، لطف‌الله. (1392الف). نظام امامت و رهبری. قم: دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره).
    8. صافی گلپایگانی، لطف‌الله. (1392ب). عقیدۀ نجات‌بخش پیرامون عقیده به ظهور و حکومت حضرت مهدی. قم: فتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره).
    9. صافی گلپایگانی، لطف‌الله. (1377). منتخب‌ الأثر. قم: دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره).
    10. صافی گلپایگانی، لطف‌الله. (1393 الف). سلسله مباحث امامت و مهدویت. قم: دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره).
    11. صافی گلپایگانی، لطف‌الله. (1393 ب). گفتمان مهدویت. قم: دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره).
    12. صافی گلپایگانی، لطف‌الله. (1393 ج). وابستگی جهان به امام زمان (ع). قم: دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره).
    13. صافی گلپایگانی، لطف‌الله. (1395). ولایت و مهدویت (ع) (ج4). قم: دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره).
    14. صدوق، محمدبن علی بن ‌بابویه. (1376). الامالی (مترجم: محمدباقر کمره‌ای). تهران: نشر کتابچی.
    15. طبرانى، سلیمان بن احمد (1415ق). المعجم ‌الاوسط (ج3). قاهره: دار الحرمین للطباعة و النشر و التوزیع.
    16. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم (1422ق). ینابیع‌ المودة (ج1 و3). قم: منظمة الاوقاف و الشؤون الخیریة، دار الأسوة للطباعة و النشر.
    17. کلینی، محمد بن ‌یعقوب. (1385). الکافی (مترجم: صادق حسن‌زاده، ج1). تهران: نشر قائم آل محمد (ص).
    18. گیدنز، آنتونی. (1386). جامعه‌شناسی (مترجم: حسین چاوشیان). تهران: نشر نی.
    19. مجلسی، محمدباقر. (1403ق). بحار الانوار (ج51،31). بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
    20. مطهری، مرتضی. (1385). یادداشت‌های استاد مطهری (ج6). تهران: نشر صدرا.
    21. مفید، محمد بن نعمان. (1385). الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد (مترجم: امیرخان بلوکی). نشر: تهذیب.
    22. موسوی اصفهانی، سیدمحمدتقی. (1382). مکیال المکارم (ج1). قم: نشر مسجد مقدس جمکران.