بررسی مدل برندسازی شخصی در مکتب شهید سلیمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آینده‌پژوهی دین و دینداری، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

2 استاد تمام گروه روان‌شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

برندسازی شخصی، یک قدرت نرم است. افراد با درپیش‌گرفتن مدلی مناسب می‌توانند مسیر تعالی را هموارتر و سریع‌تر طی کنند. در پژوهش حاضر تلاش شده است مطالعات صورت‌گرفته در مکتب شهید سلیمانی بررسی شود تا بتوان با شناخت نگرش، مهارت‌ها و دانش شهید سلیمانی به ابعاد مدل برندسازی شخصی شهید سلیمانی دست بیابیم. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه بررسی بر اساس طرح تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی (اسنادی)، بر پایه روش فراترکیب انجام شده است. محقق پس از جمع‌آوری و تحلیل منابع، 35 مقاله حایز شرایط را به عنوان منبع انتخاب کرده و با استخراج 197کد، 17بعد و 6 مقوله به طراحی ابعاد مدل برندسازی شخصی در مکتب شهید سلیمانی و نتایج حاصل از آن در حوزه سازمانی پرداخته است. «شناخت فرهنگی ـ اجتماعی»، «نگرش معنوی»، «مدیریت جهادی»، «بصریت دینی»، «شایستگی‌های شناختی و ادراکی» و «قدرت شناختی ـ تحلیلی» ابعاد مدل برندینگ شخصی در مکتب شهید قاسم سلیمانی هستند که می‌توانند معرفی‌کننده الگویی موفق برای توسعه فردی و نمونه‌ای از سبک مدیریت جهادی برای تحقق «سلامت نظام اداری»، «خودبهسازی»، «آرمان‌‌گرایی»، «بهره‌‌‌‌وری منابع انسانی» و «بهینه‌‌سازی تصمیم‌‌گیری» باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Examination of Personal Branding Model in Shahid Soleimani's School of Thought

نویسندگان [English]

  • jalal rizaneh 1
  • Reza Bagherian 2
1 Assistant Professor, Department for Future Studies of Religion and Religiosity, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran (Corresponding author).
2 Full Professor of Health Psychology Department, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Personal branding is soft power. By adopting an appropriate model, people can go through the path of excellence more smoothly and quickly. In the current study, it has been tried to examine the studies carried out in Shahid Soleimani's School of Thought, so that by knowing the attitude, skills and knowledge of Shahid Soleimani, one can achieve the dimensions of Shahid Soleimani's personal branding model. This research is of an applied type and the research method is based on a descriptive-analytical (documentary) research design, through the meta-composite method. After collecting and analyzing the sources, the researcher selected 35 eligible articles as sources and by extracting 197 codes, 17 dimensions and 6 categories, he has designed the dimensions of the personal branding model in Shahid Soleimani's School of Thought as well as their results in the organizational arena. "Social-Cultural Knowledge", "Spiritual Attitude", "Jihadist Management", "Religious Vision", "Cognitive and Perceptual Competencies" and "Cognitive-Analytical Power" are the dimensions of personal branding model in the school of Shahid Qasem Soleimani, which can introduce a successful model for individual development and an example of jihadi management style to realize "administrative system health", "self-improvement", "idealism", "human resource productivity" and "optimization of decision-making".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal branding
  • Shahid Soleimani's School of Thought
  • competency model
  • jihadi management
  • jihadi lifestyle
* قرآن کریم
1. اخلاقی، محمدنبی. (1399). نقش استراتژیک سپهبد قاسم سلیمانی بر تغییر موازنه قدرت در منطقه و روابط بین‌الملل. بجنورد: دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت شهید عالی‌مقام سپهبد قاسم سلیمانی. https://civilica.com/doc/1263564
2. اسکندری، کریم. (1396). طراحی مدل برندسازی منابع انسانی برای سازمان‌‌های دولتی ایران. پایان‌نامه منتشرنشده دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران.
3. اسکندری، کریم؛ جزنی، نسرین؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ موسی‌‌خانی، مرتضی و محتشمی، علی. (1398). طراحی مدل برندسازی منابع انسانی در سازمان‌‌های دولتی ایران به روش فراترکیب. فصلنامه مشاور شغلی و سازمانی، 11(41). صص 159ـ194. 
4. اصغری، ملیحه؛ جعفری هرندی، رضا. (1399). سنتزپژوهی مولفه‌های رهبری تحول آفرین در مکتب شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی. (مقالات برگزیده دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب)، صص 1-27. 
5. امیری، سروش؛ کیانی، جواد. (1398). گفتمان مقاومت شهید قاسم سلیمانی در دیپلماسی و روابط بین‌الملل. فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 5(2)، صص 9-30. 
6. بابائی طلاتپه، محمدباقر. (1399). اصول راهبردی حاکم بر مکتب سلیمانی. مطالعات دفاعی استراتژیک، 18(82)، صص 357-382. 
7. بیات، عبدالحمید؛ سیدطباطبایی، سیدمهدی. (1399). الگوی مطلوب ارتباطات میان فردی در سلسله مراتب فرماندهی: مورد مطالعه شهید حاج قاسم سلیمانی. مدیریت اسلامی، 28(4)، صص 169ـ185. 
8. پورقیومی، ایوب؛ علویان، مجتبی. (1399). چارچوبی برای تحلیل جنبه‌های انسانی مکتب شهید سلیمانی. مطالعات راهبردی جهان اسلام، (82)، صص 107-124.
9. پهلوان شریف، محمدامین؛ کاظمی، محمدحسین. (1399). تبیین الگوی شایستگی مدیران جهادی تمدن‌ساز (مورد مطالعه: شهید قاسم سلیمانی). فصلنامه مدیریت اسلامی، 28(4)، صص 141-168.
10. تاج بخش، غلامرضا. (1400). واکاوی مولفه‌های سبک زندگی شهید سلیمانی. فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 7(1). صص 137-158. 
11. جلالی نژاد، مریم. (1399). کاوی هوش معنوی (SQ) در سبک زندگی سپهبد شهید قاسم سلیمانی. بجنورد: دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت شهید عالی‌مقام سپهبد قاسم سلیمانی. (2)22، صص 351-367.
12. جلیلیان، حسین. (1399). الگوی تفکر راهبردی مدیران جهادی بر اساس وصیت‌نامه الهی سیاسی شهید قاسم سلیمانی. مدیریت اسلامی، 28(4)، صص 93-111. 
13. چراغی کوتیانی, اسماعبل. (1400). شاخصه‌های جامعه‌شناختی انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی. جامعه مهدوی، 2(1)، صص 115-145.
14. حسین زاده، محمد صالح. (1399). اصول و مبانی و مولفه های مدیریت جهادی مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، 2(مقالات دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب). صص 1-22. 
15. تاج بخش, غلامرضا. (1400). واکاوی مولفه های سبک زندگی شهید سلیمانی. فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس، 7(1)، صص 137-158.
16. خامنه ای، سید علی. (1398). رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، سخنرانی خطبه های نماز جمعه،  https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44695
17. خوش‌فر، محسن؛ موسوی‌زاده، احترام السادات. (1399). مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی شهید سپهبد قاسم سلیمانی. بجنورد: دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت شهید عالی‌مقام سپهبد قاسم سلیمانی. (1)1، صص 535-555 .
18. دشتی، غلامحسین؛ حیدری‌نیا نایینی، هادی. (1398). تحلیلی کوتاه بر شاخصه‌های سبک زندگی سردار شهید سلیمانی. یزد: سومین همایش ملی سبک زندگی و سلامت. https://civilica.com/doc/1231785
19. دهقانی پوده، حسین؛ پاشایی هولاسو، امین. (1399). تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 2(28)، صص 13-37.
20. دلیری، جواد. (1396). بررسی شاخص‌‌های برندسازی شخصی و سیاسی ترامپ و بازنمایی رسانه‌‌ای آن با تأکید بر رقابت‌‌های انتخاباتی 2016 ایالات متحده. فصلنامه رسانه، 28(2)، صص ۲۵ـ51. 
21. رحمانی، پروانه. (1400). بررسی راز محبوبیت سردارحاج قاسم سلیمانی از دیدگاه رهبر و پیروانش. تاکستان: نخستین کنفرانس آموزش و پرورش و دفاع مقدس. https://civilica.com/doc/1294394 
22. رجبی، محمد. (1399). شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی در اندیشه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی). بصیرت و تربیت اسلامی، 17(55)، صص 31-56. 
23. رفیعی، مجتبی؛ علی‌احمدی، علیرضا؛ موسوی، محمد و کرمانی، محمد. (1392). رهبری اخلاق‌مدار، ثمره پارادایم مدیریت اسلامی. فصلنامه پژوهش‌نامه اخلاق، ۶(20)، صص 43-76.
24. روح‌اللهی، مهدی. (1400). شناسایی ابعاد و مولفه های نفوذ اجتماعی در سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی. نشریه علمی مدیریت اسلامی، (2)1، 5-42 .
25. شفیعی سیف ابادی، محسن. (1399). بررسی مهمترین شاخصه های امنیتی-نظامی مدیریت جهادی سردار سلیمانی از تشکیل لشگر ۴۱ ثارالله در سال ۱۳۶۰ تا مبارزات برون مرزی با داعش. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی، 2 (مقالات دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب)، صص 1-17. 
26. صائمیان، ص. (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی‌های برند شخصی در حوزه سرمایه‌های انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، (3)، صص 1-10. 
27. صفار، یاسر؛ عظیم‌‌زاده، سیدمرتضی و کفاش‌‌پور، آذر. (1395). تحلیل عوامل مؤثر در شکل‌‌دهی تصویر برند ورزشکاران حرفه‌‌ای. دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 5(1)، صص ۸۵ـ102.
28. عابدی‌درچه، محسن. (1399). حکمرانی دفاعی- منطقه‌ای با اندیشه امت‌محور سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی در بحران‌های ژئوپلیتکی غرب آسیا. فصلنامه تخصصی حکمرانی متعالی، 1(1)، صص 169-193. 
29. علم الهدی، جمیله. (1398). سخنرانی.  https://sccr.ir/News/10037/1
30. فاضلی، محمدرضا؛ پاک‌سرشت، علی. (1399). تبلور مدیر تراز اول انقلابی در سردار شهید سلیمانی. دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت شهید عالی‌مقام سپهبد قاسم سلیمانی، بجنورد، (2)1، صص 1109-1121.
31. قاسمی، حمید؛ صائمیان، فاطمه. (1396). مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارت‌‌های ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با سایر رشته‌‌ها. پژوهش‌‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(23)، صص ۴۳ـ52.
32. قلی‌پور، هاشم. (1399). شهید سردار سلیمانی و محور مقاومت. ساری: کنفرانس ملی پژوهش در روان‌شناسی، ساری.
33. قراباغی، میثم؛ و ازگلی، محمد. (1399). واکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار. مدیریت اسلامی، 28(4)، صص 113ـ139. 
34. کاردارپور، محسن؛ کرباسی، علی و محمدی، مهدی. (1399). تبیین الگوی مدیریتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر اساس نامه 53 نهج البلاغه. سلسله همایش‌های بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی (مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب)، (2)، 
صص 1-27. 
35. کرمی، محمدرضا؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ و پورکریمی، جواد. (1395). بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 7(22)، صص 56-67.
36. کریمی خویگانی، ر. (1399). رهبری معنوی و متواضعانه در مکتب تربیتی شهید سلیمانی. تهران: دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیتی مدیران جهادی تمدن‌ساز. (2)، صص 1-29.
37. گنج‌بخش، محمود. (1399). شناسایی عوامل شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی. فصلنامه حکمرانی متعالی، 1(1)، صص 11-32.
38. لطیفی، م. (1399). روش موردکاوی به مثابه الگوی آموزش دلالت‌هایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی. فصلنامه مدیریت اسلامی، 28(4)، صص 9ـ32.
39. متقی، ابراهیم؛ امینی، حسن. (1399). دیپلماسی انقلابی در الگوی رفتار منطقه‌ای سردار سلیمانی. تهران: دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، (3)، صص 1-27.
40. محمدظاهری، محمد. (1399). ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی. نشریه مدیریت اسلامی، (1) 29، صص 21-46.
41. محمدیان، عباس؛ صادقی، ریحانه. (1399). نقش درونی سازی ارزش های دینی به عنوان مولفه های قدرت نرم برای فرماندهان نظام جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی)، بجنورد: دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت شهید عالی‌مقام سپهبد قاسم سلیمانی، (2)، صص 1555-1579.
42. مرادی کوچی، محسن و قناعت پیشه، مرضیه و برزوئی نژادلنگرودی، سمیه. (1399). بررسی ویژگی‌های بزرگمرد سجاده و جهاد، حاج قاسم سلیمانی. بجنورد: دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت شهید عالی‌مقام سپهبد قاسم سلیمانی. (2)، صص 1581-1591.
43. مزروعی نصرآبادی، اسماعیل و وحیدی، فاطمه. (1399). شناسایی ویژگی‌های مدیر جهادی بر اساس رویکرد تحلیل محتوا با نگاهی بر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی. تهران: دومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی. تهران: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز، (2)، صص 1-16.
44. مقیمی، سیدمحمد. (1399). رهبری اخلاص‌مدار، جوهره مکتب شهید سلیمانی. مدیریت اسلامی، 28(4)، صص ۳۳ـ92. 
45. مطهری، مرتضی. (1368). مجموعه ‏آثار (ج۲). قم: صدرا.
46. میرحق‌جو لنگرودی، سعیده؛ و علی نژادچمازکتی، فاطمه. (1399). عشق به وطن در ادبیات مقاومت با الگوپذیری از سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی. بجنورد: دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت شهید عالی‌مقام سپهبد قاسم سلیمانی، صص 1719-1730.
47. موسوی، س. (1398). مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهل‌بیت×. فصلنامه علمی ـ ترویجی مطالعات بیداری اسلامی، 15، صص 75-100.
48. نصیری، علی‌اصغر. (1399). سیرۀ شهید سلیمانی در افزایش سرمایۀ اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عنصر اعتماد. مطالعات راهبردی بسیج، 89، صص 11-21.
49. هاشمی‌نیا، محمدمسیح؛ یارمحمدی، محمد و محمدی سلیمانی، یوسف. (1399). اخلاص و توکل رمز پیروزی در مکتب شهید سلیمانی. تهران: ششمین همایش بین‌المللی مطالعات دینی و علوم انسانی در جهان اسلام، (2)، صص 112-121.
50. Aaker, D. A. (1996). Building Strong Brand,s The Free Press. New York.
51. Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of marketing research, 34(3), pp. 347-356.
52. Ahmad, R., Hashim, L. & Harun, N. (2016). Criteria for effective authentic personal branding for academic librarians in Universiti Sains Malaysia libraries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (224), pp. 452-458.
53. Azizi, Z., & Sujono, F. K. (2017, November). Law firm brand marketing communication in Jakarta (Case study in Ihza & Ihza Law Firm Jakarta). In: Proceeding of International Conference on Communication, Culture and Media Studies (CCCMS), pp. 159-166.
54. Balakrishnan, M. S., & Michael, I. (2011). Abraaj capital limited: celebration of entrepreneurship (CoE). Emerald Emerging Markets Case Studies, 1(4), pp. 1-2.
55. Butar, C. R. B., & Ali, D. S. F. (2018). Strategi personal branding selebgram non selebriti. PRofesi Humas, 2(2), pp. 86-101.
56. Banet-Weiser, S. (2012). Branding the Postfeminist Self: The Labor of Femininity, Authentic™: The Politics of Ambivalence in a Brand Culture. New York: NYU Press.
57. Frendika, R., Sule, E. T., & Kusman, M. (2018). The power of personal values and cultural competence towards personal branding of employees. Academy of Strategic Management Journal, 17(1), pp. 1-10.
58. Figurska, I. (2016). Personal Branding as an Element of Employees, Professional Development. Human Resources Management & Ergonomics, Pomeranian University, Faculty of Social Sciences, 3(13), pp. 33-47.
59. Evans, J. R. (2017). Branding in perspective: Self-branding for professional success. Hofstra University: Hempstead, pp. 1-27.
60. Ghosh, D. K., & Kulshrestha, S. S. (2016). Employee Branding–Becoming a New Mantra for Employee Engagement. International Journal of Science and Research, 5 (6), pp. 2081 – 2086.
61. Goffman, E., & Idea, M. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life (pp. 1-77). Garden City, NY: Anchor.
62. Gorbatov, S., Khapova, S. N., & Lysova, E. I. (2018). Personal branding: interdisciplinary systematic review and research agenda. Front. Psychol.Available at 9: 2238. doi: 10.3389/fpsyg.2018.02238.
63. Gordon, R., Zainuddin, N., & Magee, C. (2016). Unlocking the potential of branding in social marketing services: Utilising brand personality and brand personality appeal. Journal of Services Marketing, 30(1), pp. 48-62
64. Gorbatov, S. Khapova, S. N., & Lysova, E. I. (2019). Get Noticed to Get Ahead: The Impact of Personal Branding on Career Success. Frontiers in Psychology, 10(2662), pp. 1-13.
65. Johnson, k. (2017). The Importance of Personal Branding in Social Media: Educating Students to Create and Manage their Personal Brand. International Journal Education and Social Science, 4(1), pp. 21-27.
66. Khedher, M. (2014). Personal branding phenomenon. International journal of information, business and management, 6(2), pp. 1- 29.
67. Khedher, M. (2015a). An inspiring resource for developing personal branding phenomena. Marketing Review, 15(1), pp. 117-131.
68. Kucharska, W., & Thomas, J. (2016-2017, July). Personal Branding and Brand Loyalty, Social Network Users Brand Identification: Polish-French Model. In ECSM 2017 4th European Conference on Social Media (p. 170). Academic Conferences and publishing limited.
69. Lair, D. J., Sullivan, K., & Cheney, G. (2005). Marketization and the recasting of the professional self: The rhetoric and ethics of personal branding. Management Communication Quarterly, 18(3), pp. 307- 343.
70. Luca, F. A., Ioan, C. A., & Sasu, C. (2015). The importance of the professional personal brand. The doctors’ personal brand. Procedia economics and finance, (20), pp. 350-357.
71. McNally, D., & Speak, K. D. (2002). Be your own brand. Berrett-Koehler Publishers.
72. Miles, S. J., & Mangold, W. G. (2005). Positioning Southwest Airlines through employee branding. Business horizons, 48(6), pp. 535-545
73. Milovanovic, S., Baltezarevic, B., & Milovanovic, N. (2016). Personal branding through leadership. International Review, (3-4), pp. 75-81.
74. Montoya, P., & Vandehey, T. (2005). The brand called you: The ultimate personal branding handbook to transform anyone into an indispensable brand. Peter Montoya Pub.
75. Montoya, P., & Vandehey, T. (2008). The brand called you: Make your business stand out in a crowded marketplace. McGraw Hill Professional, 1st Edition Neale, L., Hughes, A., & Dann, S. M. (2008). Exploring the application of personal brands and opinion leadership in political marketing. Proceedings of Australia and New Zealand Marketing Academy Conference, The Australian National University
76. Ogutu, R. P. & Ougo, R. T. (2016). The Relationship Between Personal Branding and Career Success: A Case of Employees at Geothermal Development Company in Kenya. International Journal of Economics, Commerce and Management, 12(8), pp. 282-306.
77. Philbrick, J. & Cleveland, A. (2016). Personal Branding: Building Your Pathway to Professional Success Personal Branding: Building Your Pathway to Professional Success. Medical Reference Services Quarterly, 34 (2), pp. 181-189.
78. Pawar, A. (2016). The Power of Personal Branding. International Journal of Engineering and Management Research (IJEMR), 6(2), pp. 840-847.
79. Rangarajan, D., Gelb, B. D., & Vandaveer, A. (2017). Strategic personal branding—and how it pays off. Business Horizons, 60(5), pp. 657-666.
80. Rampersad, H. K. (2008). A new blueprint for powerful and authentic personal branding. Performance Improvement, 47(6), pp. 34-37.
81. Sagdati, M. (2015). The role and importance of personal branding in career development. Bachelor Thesis, International Business, Valkeakoski,univercity of applied sciences.
82. Saunders, K. M. (2011). A Case Study of Four Entrepreneurs on Their Quest to Achieve Professional Success in the Age of the Personal Brand, Doctoral dissertation, University of North Carolina Wilmington.
83. Shafiee, M, Gheidi, S, & Khorrami. M., S. (2020). Proposing a new framework for personal brand positioning. European Research on Management and Business Economics, 26(1), pp. 45-54.
84. Thomson, M. (2006). Human brands: Investigating antecedents to consumers’ strong attachments to celebrities. Journal of marketing, 70(3), pp. 104-119.‏
85. Thompson-Whiteside, H., Turnbull, S., & Howe-Walsh, L. (2018). Developing an authentic personal brand using impression management behaviours. International Journal.of Qualitative Market Research, 21(2), pp.166-181.
86. Ward, C., & Yates, D. (2013). Personal branding and e-professionalism. Journal of Service Science (JSS), 6(1), pp. 101-104.
87. Williams, B. B. (2014). Personal brand & the branding process: From hype to actual benefits for human resources and talent management leaders. A dissertation in Work-Based Learning University of Pennsylvania.