@article { author = {اعتصامی, محمد مهدی}, title = {The Main Components of the Waiting and the Innateness of Its Truth}, journal = {Mahdavi Society}, volume = {1}, number = {شماره2(پیاپی2)}, pages = {162-181}, year = {2020}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {3717-3100}, eissn = {2717-3119}, doi = {10.22081/jm.2020.59670.1018}, abstract = {It seems that among the components of Mahdiism, the most basic component is "the innateness of truth of the waiting (for Imam Mahdi)", which has had a special place in the statements of the Supreme Leader of the Revolution of Iran and has been emphasized a lot (Khamenei, 20/09/2005). Every innateness goes beyond a specific time and place as well as a particular belief and race, and includes the type of human at all times and places. It also eliminates the innateness of a thing, its decline and change, as well as differences and violations in that thing. In this regard, the reappearance of the Imam Asr and the world government of that Imam is a manifestation and place of the same goal and purpose that is embedded in human nature and his existential structure, and human beings have been created for that goal and have continued to live. Accordingly, the innateness of the waiting for reappearance is the continuation of the innateness of a superior and more comprehensive waiting, that is, the waiting for reaching the goal of human creation. In this paper, it has been tried to explain the relationship between the ultimate goal of human and the general truth of the waiting with an innate and intuitive attitude. It should be clear that the reappearance of the Imam Asr and the world government of that Imam within the world community of the End Time is also one of the main levels of the absolute goal. Therefore, that general waiting also follows the specific waiting for this reappearance.}, keywords = {Innateness,innate goal,innate religion,the waiting}, title_fa = {مؤلفه‌‌های اصلی انتظار و فطری‌بودن حقیقت آن}, abstract_fa = {به نظر می‌‌رسد در میان مؤلفه‌‌های مهدویت اساسی‌‌ترین مؤلفه‌،‌‌‌ «فطری‌بودن حقیقت انتظار» است که در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی جایگاهی ویژه یافته و بر آن تأکید فراوان شده است (29/06/1384). هر امر فطری‌،‌‌‌ از زمان خاص و مکان خاص و مسلک و نژاد خاص فراتر می‌‌رود و مشمول نوع انسان در همۀ زمان‌ها‌ و مکان‌ها‌ می‌‌شود. همچنین فطری‌بودن یک امر، زوال و تغییر و نیز اختلاف و تخلف در آن امر را منتفی می‌‌سازد؛ بر این مبنا، ظهور امام عصرعج و حکومت جهانی آن حضرت، مظهر و مرتبه‌‌ای از همان غایت و مقصودی است که در فطرت آدمی و ساختار وجودی او تعبیه شده و انسان‌ها‌ برای آن غایت خلق شده‌‌اند و ادامۀ حیات یافته‌‌اند. بر این اساس، فطری‌بودن انتظار ظهور نیز در امتداد فطری بودن یک انتظار برتر و فراگیرتر، یعنی انتظار برای رسیدن به غایت خلقت انسان است. در این مقاله سعی شده است ارتباط میان غایت نهایی انسان و حقیقت عام انتظار با نگرش فطری و شهودی تبیین شود و مشخص گردد که ظهور امام عصرعج و حکومت جهانی آن حضرت در ظرف جامعۀ جهانی آخرالزمان نیز یکی از مراتب اصلی همان غایت مطلق است و انتظار ویژۀ این ظهور نیز در امتداد آن انتظار کلی است.}, keywords_fa = {فطرت‌,‌‌‌ غایت فطری‌,‌‌‌ دین فطری‌,‌‌‌ انتظار}, url = {https://jm.isca.ac.ir/article_69430.html}, eprint = {https://jm.isca.ac.ir/article_69430_947479ea63a61ee982f1e8c66443b336.pdf} }